Saturday, October 6, 2012

10 נקודות שכל יזם צריך לדעת, או "אני משוכנע שמחצית ממה שמפריד בין יזמים מצליחים ויזמים כושלים, הוא יכולת התמדה. אם אין לך המון תשוקה לעניין הזה, אתה לא הולך לשרוד. אתה הולך להרים ידיים"


שוב שלום!

אם יצא לכם לקרוא קצת, אתם חושבים שהכל שחורות... תככים וטל מוסרי בעולם היזמות. שזה נכון! רק שבמקום טל מוסרי יש פיגורות אחרות. כמו בר רפאלי.

מה קשור בר רפאלי? 

אז קודם כל, הכותרת לא בהכרח תתקשר לתוכן, אני אשתדל, אני לא מתכנן מה לכתוב, אני פשוט כותב. 
ו"10 <השלם את החסר> שכל <השלם את החסר> צריך לדעת" זאת כותרת מצויינת! למה? כי אפשר לרפרף
בלי להתעמק יותר מדי (אין לנו זמן) והיא מושכת יותר קהל (שגם ככה אין, כי אין זמן).

בחזרה לבר.. רפאלי.
כיום, בר מגדירה את עצמה כיזמית... יש לה קו הלבשה תחתונה http://under.me , היא עושה גיגים בfunny or die
וגם השיקה סטארטאפ בשם http://www.mycheck.co.il/

נכון, דובר עליו (mycheck) ועליה מספיק בתשקורת בארץ, אבל לא מספיק מנקודת המבט התדמיתית - יזמית.
אני אסביר, כשבר רפאלי משיקה משהו, כבר יש לה ~7 מיליון לקוחות , ישראלים, נכון (איזה עדר... )
באיזה מחיר?
צפו בסרטון העברי:

צפו בסרטון הלועזי:

שמתם לב מה השתנה? (רמז, הסוף!)
אז ככה.. כמי שעקב אחרי ההתנהלות שלהם ,מרחוק אומנם, אבל מהיום הראשון שהם שחררו לאוויר את הסרטון. 
הם חוטפים (בצדק!) המון ביקורות בעולם על הסרטון... וניה היימן אחד האחראים אליו, הוא בהחלט בחור מבריק עם עבודות מצויינות. אבל יש הבדל בין לעשות משהו "מגניב" , "חכם" , לבין לדעת לשווק נכון ולפנות לקהל שלך.

כמו שנכתב באתרים בחו"ל (ולא בארץ!! הבדל תרבותי אדיר לרעה), הסרטון הדקסטרי, מעודד (!) , אונס, סמי-אונס, סטוקרים... ולמעשה המסר שלו ל-א קשור למוצר!
פספוס אדיר... אבל כשיש כיסים מלאים ב$ (זה הקשר לפוסט הקודם), כנראה שזה לא משנה.

עכשיו, הם יכולים לטעון (ואולי זה מה שהם טוענים), שהמטרה שלו היא פרובוקציה כדי למשוך תשומת לב ושידברו אליהם. אישית, אני לא קונה את זה
אני חושב שהם ניסו לחדש, שיר קליט, סיפור שאמור להיות משעשע (הומור-שחור כביכול) ושזירה שלו למוצר.

התוצאה העולמית היא, ביקורת שלילית ולא רק מצד "מבקרים נאורים", מצד אנשים - גברים ונשים. 
בעולם כל הrape drugs למיניהם, היא תופעה מ-א-ו-ד נפוצה. לא מצחיקה בכלל.

בקיצור.... מאוד לא חכם. לא מצחיק , באמת שלא יודע מה עבר להם בראש. אם הם רק מתכננים לשווק את זה בארץ, אז זה ילך כי אנשים כאן חיות... הפרסומת נותרה בעינה כאן. בעוד שבגרסא הלועזית הם נאלצו מהר מאוד לערוך תיקונים (הסרת הסוף עם החדר מלא בבחורות שהוא אוחז בסכין) והמקצה האחרון הוא במקום לחתוך בצורה ברוטלית את הסוף, לשים תמונה שהאפליקציה באפסטור.

אז...to make a long story short

1. שיווק נבון = 90%+ מההתנהלות שלכם. שימו לב שרשמתי "נבון". הסיבה היא שמה שהם עשו זאת פשוט טיפשות! אני לא צופה להם הצלחה מעבר לים , באמת שלא מרוע, פשוט כי הם ירו לעצמם ברגל... והם לא התנצלו \ הורידו את הסרטון לחלוטין או גייסו את הסטארית שלהם לעוד סרטון שהיא פשוט מדברת עליו. היא דווקא אמרה שהוא משעשע אותה (עוד משהו שלא מעיד על התנהלות עסקית נכונה). אבל כל הנאמר כאן, דעתי בלבד!
לא מחמיאה (לא האמנתי שאני אתן ביקורת שלילית לדוגמנית על שיכולה להרשות לעצמה את טובי הצלמים)
בכלל אני חושב שהאתר לא טוב... הבנתי את הניסיון לייצר צבעי הירואין-שיק על-ה-סטייל קייט מוס-קלויין-קליין כצורך להתאים לצבעי הלוגו (בכוח?). אבל זה לא משרת את המטרה.

אגב, בימים בהם שי אגסי פוטר, בטר פלייס היא דוגמא נהדרת למיזם שמהיום ה1, הגדרתי כבועה שרק מחכה להתפוצץ, סוג של ברני מיידוף. כל הסביבה הקרובה אלי, גערו בי על הקביעה... והנה זה התפוצץ.
רנו בפשיטת רגל, אגסי פוטר (או עזב בדיוק בזמן לפני שהספינה טובעת סופית), הטכנולוגיה לא רלבנטית...הסוללות ילכו ויאריכו ימים בניגוד להחלפתן. אגב, על הנזק לסביבה שיש בסוללות (איך נפטרים מהן?) ובקרינה (המוכחת!) שיש מרכב חשמלי לא מדברים. רק על זה שזה "ירוק".

ואולי אני אכתוב פוסט דיעה רק עליהם.. 
א-ב-ל, שי אגסי הוא גאון שיווקי. אם יגידו לי סטיב ג'ובס או שי אגסי, אני אגיד שי אגסי. אי אפשר לקחת את זה ממנו.
ביבי לדוגמא, הוא פרזנטור מעולה. הוא רובוט. שפת גוף מעולה, הוא יודע להעביר מסר... הכל נהדר.
רק בעיה אחת. 
הוא לא אמין! (זה לא קשור להשקפת עולם פוליטית). נכון הוא: מדבר מקצועית אבל הוא לא יוצר הזדהות, הוא לא גורם לנו להגיד "היי, אני מאמין לו!".
שי אגסי, ימכור קרח לאסקימוסים... וזה מה שהוא עושה. הוא יכול לדבר לחדר מלא אנשים, להרגיש את כולם ושכל אחד ירגיש אותו!
הוא צריך לכהן כאיש שיווק ולא בשום תפקיד בכיר בחברה.
לא כCMO שלה ולא משהו אחר! א-י-ש ש-י-ו-ו-ק \ פרזנטור +
לעשות את מה שהוא טוב בו, בלי לגרום לחברה לפשוט את הרגל על הוצאות שיווק :)

2. עיצוב - (בהקשר של ההערה הקודמת) שקול ואף עולה על טכנולוגיה. למעשה עיצוב טוב >> טכנולוגיה, בעצם זה קשר קצת שונה... נגדיר איזה פונקציה, העתקה אם תרצו... שמקבלת כארגומנט משתנה מסוג עיצוב ומחזירה משתנה מסוג טכנולוגיה. 
אז בעצם:
function designToTechnology(in_design){ .... return out_technology;}
שזה אומר שעכשיו אנחנו יכולים להשוות בין עיצוב לטכנולוגיה... אז עיצוב יכול להמדד כטכנולוגיה ועיצוב טוב אומר שהטכנולוגיה טובה יותר. 
מקווה שעכשיו הבהרתי קצת יותר את הנקודה. 
נכון, היום יש אנשים שעושים רק UX ויש כאלו שעושים רק UI ויש כאלו שעושים גם UX +UI ואז אנשים שעושים רק UX אומרים שאלו שעושים UX+UI לא רציניים ואלו שעושים רק UI אומרים את אותו הדבר...
ואז בא התוכניתן שאומר שהכי טוב זה זה שעושה UX+UI+HTML+CSS ואם הוא יודע גם JS אז בכללללללללללל 
וזה נכון. כמה כאלו יש בארץ? שבאמת טובים...על יד אחת וגם בלחץ

עיצוב הוא אולי הדבר היקר ביותר במיזם, מכל הבחינות... הוא יכול לחסוך המון כסף (מעיצוב לומדים יותר על המוצר, השימוש בו, המשתמשים, איזה פי'צרים להוסיף \ להוריד, flow, וכו'...) אבל הוא יעלה ה-מ-ו-ן! המון!

אני ממליץ, מניסיון שלמדתי על בשרי... להתחיל מהעיצוב! יש לכם רעיון? אתם רציניים? תשקיעו כסף.. (הרבה!) ותעבדו עם מעצב... לפחות UX+UI טוב , תקראו בעצמכם הרבה ספרי UX כדי שתוכלו לתקן אותו וזה יחסוף אח"כ בפיתוח


3. טכנולוגיה
נראה לי ברור... אבל בגדול, מיזם מבחינתי, חייב להיות טכנולוגי. יש המון מיזמים מצויינים שמצליחים והם רחוקים מלהיות טכנולוגים... כשאני אומר טכנולוגי אני מתכוון שהוא ללא התחשבות בעיצוב (הערה קודמת). לרוב הם מצליחים בגלל העיצוב.
דוגמאות בודדות לאתרים "נטולי עיצוב" שהצליחו בגדול (ה1 שקופצת לי לראש) היא http://www.craigslist.org/about/sites/
וכמובן גוגל

היום כולם שונים מאוד מאיך שהם התחילו... וגם בחוסר העיצוב שלהם , מושקע הרבה עיצוב... (זה רק נראה חסר עיצוב), אבל הטכנולוגיה קיימת שם ובגדול. בקרייג ליסט, היא לא הייתה מההתחלה, זה נכון
בכל כלל יש גם יוצאים מהכלל.

אני חושב שהם ממשיכים להצליח (לא מדבר על גוגל כמובן), כי הם מדור המייסדים ה2 של האינטרנט... הם נהפכו לעמודים תומכים. לא מחליפים סוס מנצח

ויש כמובן הרבה יותר דוגמאות לאתרים מלאי עיצוב שלא הצליחו... הכל צריך להיות במידה בחיים. זה הכלל!

4. דימיון

כן... יזם חייב להיות בעל דימיון עשיר.. יש שיגידו יצירתיות... זה אותו הדבר. לדעת לחשוב מחוץ לקופסא, ביטוי שגור אבל נכון. יזם צריך לדעת לחדש בכל דבר! זה לא ברעיון, זה בכל הקשיים שצפויים לו בדרך למימוש הרעיון.
אלפי בעיות יומיומיות לא טריביאליות... שכל פעם מעמידות אותו בפינה ומחזירות אותו אחורה וכשהוא עם הגב לקיר, הוא חייב לצאת. live or die. אשכרה "מסור 2".

לדעת לדמיין איפה תהיה בעוד חודש, איך השירות יעבוד, איך נראים הלקוחות, איך תתן pitch,איך,איך,איך,איך....
כמובן שיש את ה"רצוי" ויש את "המצוי" וזה מביא אותנו לנקודה הבאה..

5. התמדה

החיים האלו, של הסטארטאפיסט, הם קשים מנשוא... באמת. אין אורח נשימה. אין חופש... עבודה עבודה עבודה , לחץ לחץ לחץ. אם אתה סבל, אתה עובד נורא נורא קשה... נורא! הלחץ שלך הוא פחות בעבודה.
אתה מביא מקרר מהבית לאוטו וחוזר חלילה. הלחץ שלך הוא בלסגור את החודש \ יום.

אצל יזם זה אותו הדבר, אתה סבל! כי אתה סובל, אבל הלחץ שלך הוא בעל מספר מימדים. אתה גם צריך לדאוג להביא את המקרר מהבית לאוטו. גם לסגור את החודש \ יום וגם לחץ שוטף של הלוזים (!) , המתחרים, וכו'...
אז בעצם אתה בעל חברת שליחויות שסוחב בעצמו :)
כן.

בדיוק לפני כמה ימים, איכשהוא הגעתי לhttp://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4288565,00.html
רפרפתי, כי אין זמן לקרוא בהפסקת 5 הדקות לגלחץ.
לאיזה משפט... שאמר ג'ובס
"אני משוכנע שמחצית ממה שמפריד בין יזמים מצליחים ויזמים כושלים, הוא יכולת התמדה. אם אין לך המון תשוקה לעניין הזה, אתה לא הולך לשרוד. אתה הולך להרים ידיים". 

לנסח את זה יותר טוב מג'ובס, לא ניתן.
אז נעצור כאן.

6. כסף

אתם בטח חושבים, ברור ! מה חידשת כאן? אז זהו שאני אפילו לא מדבר על שלב גיוס, מדבר על pre-seed
מדבר על סכום מינימלי. אוהבים להשתמש במושג 
MVP , מי שלא מכיר זה אומר minimum vaiable product
שזה היעד שלך שאתה צריך להגיע אליו. בעיה אחת, הלהגיע אליו. אני כבר אומר לך, לא רק שהוא ישתנה (לא בהכרח ברמת ה... רעיון לטוסטר משולשים שנהיה מקרר מרובעים, אלא יותר טוסטר משולשים שנהיה טוסטר מתומנים)
הכסף כדי להגיע אליו. אתם בטח חושבים שאתם תעשו דמו ותגייסו, או תעשו פרוטוטייפ ותגייסו.
אז... אני רוצה להגיד לכם שזה תלוי זמן וכבר שנים שזה לא עובד ככה אלא אם יש לכם קשרים או באמת נפלתם על איזה קרן נורמלית \ משקיע נורמלי.
הרוב, לא רוצים לקחת סיכון, יתנו כסף רק עבור מוצר עובד עם לקוחות.. וכמו שחבר יזם אמר לי , עדיף לקוח אחד מ0.

אז...אני ממציא מושג (אולי כבר קיים, לא עד כדי כך בקיא בז'רגון), MVC
גם כי זה נשמע כמו model-view-control(er)...  וגם כי זה Minimum viaiable COST

בשונה מהמושג הכלכלי "עלות שקועה" (sunk cost), צריך להסתכל על זה בראייה עתידית. 
זה גם לא הpredicted cost הכלכלי. 
זה פשוט מתאר את הכסף המינימלי שיביא אותך לMVP.

התעייפתי..

בכדי שלא אתחיל להתרשל, אני אעצור כאן...
קיבלתם 6  7 טיפים סובייקטיבים לחלוטין... אבל בכל זאת שווים..
אולי לא גיליתי לכם את אמריקה... אבל אמרתי את האמת וזה מה שחשוב.

עד הפעם הבאה... 


נ.ב.
7. זיכרון
תלמדו מכל המתחרים הישירים, העקיפים, תהיו עם יד על הדופק. כמו שאמר ג'ובס 
"good artists copy, great artist steal"
(היום ממש יצאתי פאנאט של ג'ובס... אני ממש לא אבל אולי בהמשך)
וגם מחברות אחרות שלא באותו חלל! להיפך, שלא קשורות אליכם.

אל תשאירו לזיכרון שלכם את העבודה שאתם יכולים לכתוב על הנייר או בכלי ניהול פרויקטים \ מטלות בענן!
מאוד חשוב. תבואו מוכנים לכל פגישה ברמת השליפים. 

ותבטיחו לעצמכם שתמיד תזכרו את "דוב מורן, שי אגסי, יוסי ורדי, גיגי לוי, וכו'" לטוב ולרע.
בעיקר לנפילות... לאגו שלהם ולפגיעה בתעשיה, כדי שכשתצליחו , לא תהיו כאלו.


No comments:

Post a Comment