Sunday, September 9, 2012

elevator pitch - זריקת מעלית

טיפונת עלי.. 
כיזם שעוד לא "עשה את זה", שעוד לא "הצליח", אני לא יכול לתת לכם כל עצה... בניגוד לכל אותם מצליחנים מהוללים שגייסו $1M בין אם ממשקיע זה או אחר, מהקרן של אבא או מה לא וכבר מתפקדים כמנטורים בכל האקסלרטורים \ חממות בארץ. 
אבל אני כן יכול לחלוק איתכם מעט, מחוכמתי, ניסיוני הקצר ולספר לכם סיפורים שאולי תזדהו, אולי תצחקו ומי יודע אולי אף תזילו דמעת תנין :)

אתה נמצא במגדלי אקירוב, נכנס למעלית, לפנייך עומד גבר, עם משקפיים, אתה לא רואה את פניו , רק את גבו.
הוא לוחץ על קומה 34, בעוד שהמעלית עולה, אתה לא מאמין למראה עיניך, מדובר בגיל שוויד!

אתה פוצח בפיטצ' שלך, בכל זאת יש לך 30 שניות עד שהוא יעלם אל האופק ולעולם לא תראה אותו.
הוא שומע, מהנהן, מגיע השלב שלו לצאת מהמעלית... הוא מבקש את כרטיס הביקור שלך... 
אתה מוצא את עצמך במעלית, בקומה 34, לוחץ על "כ" בדרך למטה, עם חיוך מרוח על פנייך. אור-גה-זזזז-מה!

יום למחרת, טלפון, המזכירה של גיל שוויד, הוא מעוניין להפגש איתך... דבר מוביל לדבר ואתה מוצא את עצמך מוכר את הסטארטאפ שלך ב$352 מיליון דולאררררר. תודה לה' על "נאום המעלית".


נשמע מוכר? 
אם לא יצא לכם לשמוע את הגרסה המקורית (שזאת שמוצגת כאן היא פרי דימיוני, בזמן כתיבת שורות אלו), הרי לכם הגרסה הישראלית.

אני יזם.. יזם צעיר... אומנם שוקד כבר תקופה על המוצר, אבל כבר יצא לי להפגש עם הרבה אנשים... לשמוע לא מעט עצות, טיפים, להתחכך באושיות מהביצה המקומית.. ולשמוע הרבה על חשיבותו של הנאום המופלא הזה.

ועכשיו לאמת... 
חארטה! (מדמיין את נחמיה שטרסלר, שאני לא סובל אגב... מקצועית הוא ספקולנט מהולל.. אבל זה כבר סיפור אחר, מדבר מהבטן ואומר "אז שלא יעבדו עליייייככם!!!"). 
אם אתם חושבים שבגלל "נאום" בן 30 שניות, 60 שניות, 15 שניות, אתם תצליחו להעביר משהו על המוצר שלכם, אתם טועים!
יצא לי לשמוע ממנהל  קרן השקעות בישראל, לפני שנים רבות (במושגי חוק מור), שהוא פונה ליזם ואומר לו.. "יש לך 15 שניות להסביר לי על הרעיון", ויצאתי בוש ונכלם.

אם אתם כן יכולים לספר על המוצר שלכם ב15 שניות או ב30.. משהו ממש פגום במוצר.
נכון שהמטרה היא "למשוך" את אותה פיגורה, להתעניין יותר, לעורר בו תיאבון.. ובסופו של יום... להפגש איתו! א-ב-ל
מוכרים את הבאזז וורד הזה בארץ, כאבן היסוד של התנ"ך היזמי (זה וlean startup...)

יזם חייב לדעת להציג את המוצר שלו. נקודה
 בתור איש טכנולוגי, אני מוצא את זה כמשימה כמעט בלתי אפשרית עבורי.
אני פשוט חכם מדי... מודה. עם כל היהירות (שאין לי, באמת שלא), דברים שלי נראים ברורים מאליהם כמו השמש שזורחת, מסתבר שהם רחוקים כמרחק הממוצע בין השמש לכדור הארץ (130 מיליון ק"מ בממוצע אם שאלתם) מאותם אנשים שאתה פונה אליהם.. בין אם הם משקיעים, אנשי מקצוע שאתה זקוק לעזרתם (מעצבים, אנשי תוכן, פקידים ביורוקרטיים, וכו') וכו'.
בעצם אתה ניצב בפני דילמה קיומית.. ממש כך. שאני אשתנה בשביל כולם או שכולם ישתנו בשבילי?
האידיאל היה פשוט להביא איש שטוב בלדבר כמו שי אגסי... (הצלחת לגייס חצי מיליארד $ , את פרס ובעצם היפנטת כל אחד בעולם.. לפרוייקט כושל. אתה באמת עילוי, לא בציניות)

קיצר, אתה צריך להשתנות, בין אם יש לך אדם כזה או לא, כשיגיע הרגע ואתה באמת תצטרך לדבר, כדאי שמה שיצא לך מהפה ישמע כאילו אתה מדבר לילד בן 3 שהרגע למד להגיע "אבא".

אתה חייב לדעת להשתמש בשפת גוף, יציבה, חיוך, תקיפות (והרבה) ולהיות אסרטיבי!
אל תמדוד זמנים מטופשים בטח שלא בשניות.
דבר מול המראה.. דבר אל חברים, דבר דווקא אל אנשים שאין להם מושג מהפן הטכנולוגי!!! ותשאל אותם מה הם מבינים מההסבר הקלוקל שלך ומה לא. 
הם לא יבינו! גם בפעם ה20 שלך אתה תראה שזה לא יוצא חלק... ברור או תקין 
אבל אחרי שתשתפשף... יצא משהו.. שלא קשור למה שאתה אומר! אלא קשור לאיך שאתה אומר אותו!!!!!

וזה הסוד הגדול. 

בסופו של יום הכל עניין של מכירות. לא של מוצר. תנסו למכור טכנולוגיה חייזרית שעושה שימוש בחורים שחורים להחזיר את הזמן אחורה, העיקר שכשהצד השני יבהה בכם, האישונים שלו יתרחבו ויראה שהוא מגלה עניין.

זה מה שהיה לי כוח לכתוב עד עתה.. אז נסתפק בזה..גם ככה אין לי זמן לכלום ואני בעל בעיות ADHD חריפות (זה מקנה נקודות זכות בעולם שלנו, ד"א)


יש לי המון על מה לכתוב.. מקווה לקבל ים תגובות
במיוחד מהקוטלות :)



No comments:

Post a Comment